Nadelen en genderverschillen

 

De nadelen

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan van thuis uit werken.

Je kan heel makkelijk en vlug afgeleid worden of gewoon de energie niet vinden om aan je werk te beginnen. Genieten van je eigen terras met die lekkere kop koffie en dat zonnetje.
Of.. ik zal nog die ene aflevering bekijken van mijn favoriete serie. En zo zij er nog heel wat meer voorbeelden. Er is geen controle van een verantwoordelijke, of sociale controle van collega's.

Het is ook geen evidentie om je zelf echt te verwijderen van je gezin of familie.
De kinderen hebben aandacht nodig, hoe ouder ze zijn, hoe minder dit nodig is.
Maar mensen die kleine kinderen hebben, moet een oog op hun computer en hun werk houden en het andere oog op de kinderen.

Er zijn heel wat beelden te vinden op het internet van Zoom meetings of Skype meetings waarbij de kinderen plots in beeld komen of in de achtergrond aan video bombing doen.


Dit alles natuurlijk  heeft uiteraard een impact op de productiviteit van het werk dat je levert.

Sommige gebeurtenissen via video meetings zijn gewoon ook hilarisch zoals je kan zie op de link hieronder.



Genderverschillen tijdens videogesprekken


Nu blijkt ook dat heel wat vrouwen het moeilijker vinden om gehoord te worden tijdens deze video call meetings en voelen zich zelf gedomineerd door hun mannelijke collega’s.
Onderbroken worden is een vaak terugkerend fenomeen.
Volgens jarenlange studies die gemaakt zijn door Deborah Tannen, professor van taal aan de Georgetown Universiteit, blijkt dat als vrouwen zich passievol uitspreken over bepaalde onderwerpen of ideeën, hun mannelijke collega’s dit ervaren als te emotioneel zijn.
En het hele online gebeuren versterkt dit alleen maar.

Het onderzoek toont aan dat veel van de ongelijkheden tijdens vergaderingen te wijten zijn aan genderverschillen in gespreksstijlen. Dit omvat de spreektijd, de lengte van pauzes tussen sprekers, de frequentie van vragen en de hoeveelheid overlappende gesprekken.
Vaker wel dan niet verschillen mannen en vrouwen op bijna elk van deze aspecten, wat leidt tot botsingen en misverstanden.

Vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet meer ruimte willen innemen dan nodig is.
En hebben vaker de neiging om op een meer zelf spottende of indirecte manier te praten om sympathieker over te komen.

Mannen aan de andere kant hebben de neiging om langer te praten en kunnen argumentatiever en kritischer zijn omdat men als autoritair/gezaghebbend wil worden aanzien.


Bronnen:

https://www.nytimes.com/2020/05/05/business/pandemic-work-from-home-coronavirus.html

https://www.nytimes.com/2020/04/14/us/zoom-meetings-gender.html



Reacties

Populaire posts van deze blog

13/08 De nachtelijke storm

Your home is your work, your work is your home

De dag des oordeels